
Achtergrondinformatie
Co-vertalers: Koos Mebius & René van Veen
Uitgever: De Arbeiderspers
Oorspronkelijke titel: Wild Thing — A Life of Paul Gauguin
Wildeman
Het leven van Paul Gauguin
Sue Prideaux

Paul Gauguin staat vooral bekend als de schilder wiens gedurfde kleuren en composities de westerse kunstwereld op zijn kop zetten. Het is minder bekend dat hij ploeterde als effectenmakelaar in Parijs, als kanaalgraver in Panama City en als kritisch journalist in Tahiti. Sue Prideaux dook in het avontuurlijke en gecompliceerde leven van de kunstenaar. Ze belicht de mensen, plaatsen en ideeën die zijn visie vormden: zijn opvoeding in Peru en opstandige jeugd in Frankrijk; de energie van de Parijse kunstscene; de ontmoetingen met zijn vrouw Mette, met Vincent van Gogh en August Strindberg; en de aantrekkingskracht van Frans-Polynesië.
Achtergrondinformatie
Co-vertalers: Koos Mebius & René van Veen
Uitgever: De Arbeiderspers
Oorspronkelijke titel: Wild Thing — A Life of Paul Gauguin
1 — Weg van de revolutie
Kort na zijn eerste verjaardag werd Paul Gauguin mee aan boord genomen op het schip de Albert voor een tocht van zo’n 20.000 kilometer van Le Havre in Frankrijk naar Peru. Het was het jaar 1849 en Frankrijk was geen plek voor uitgesproken radicalen zoals de ouders van Gauguin. Karel Lodewijk Napoleon Bonaparte was president van de Franse Republiek geworden en je hoefde geen politiek genie te zijn om te voorspellen dat zijn post van president soepeltjes zou overgaan in die van keizer Napoleon iii van Frankrijk. De vader van Gauguin, Clovis, was een anti-bonapartistische journalist die vastbesloten was de republikeinse strijd voort te zetten vanuit Peru, waar hij een krant wilde opzetten met behulp van een uitstekende connectie. Simón Bolívar, die een einde had gemaakt aan de Spaanse overheersing in een groot deel van Zuid-Amerika en naar wie Bolivia was vernoemd, was een vriend van de familie. De moeder van Gauguin, Aline, was eveneens een ‘gevaarlijk persoon’ op de lijst met spionnen en geheime politie van de Franse Republiek, al had ze recentelijk niet veel tijd gehad om een gevaar te vormen voor de nationale veiligheid. Twee jaar eerder was ze bevallen van Gauguins oudere zus Marie en daarna had Gauguin zich aangediend. Ze had haar handen meer dan vol aan haar kinderen. Maar soms kleven symbolen sterker aan bepaalde namen dan aan hun recente activiteiten en Aline Gauguin had de symbolische mantel van felle feministe en proto-communiste overgenomen van haar moeder Flora Tristan. (…)
In het verre Peru had Flora’s familie van haar vaders kant, de Tristán-y-Moscoso’s, Flora haar familie-erfenis ontzegd. Dat was de voornaamste reden waarom Aline en Clovis Gauguin dit land als bestemming kozen: Aline wilde het geboorterecht van haar moeder opeisen. Het was een lange reis. Het Panamakanaal was nog niet gegraven. Dertig jaar later zou Paul Gauguin zelf een schop ter hand nemen om te helpen bij de aanleg, maar nu zette hij net zijn eerste wankele stappen aan boord van het deinende en schommelende schip, dat na de oversteek over de Atlantische Oceaan helemaal langs de oostkust van Zuid-Amerika omlaag moest varen en aan de andere kant weer voor een groot deel terug omhoog om Alines familie in Lima te bereiken.
De Albert was geen comfortabel passagiersschip. Het was een kleine, vierkant getuigde tweemaster, het snelste koopvaardijschip uit die tijd. De kapiteins van dergelijke schepen waren verwikkeld in een voortdurende wedloop om als eerste hun vracht af te leveren, voordat
hun bederfelijke goederen bedierven of ze waren ingehaald door rivaliserende kapiteins die de markt bedierven voor de spullen die ze wilden verkopen. Maar terwijl de kapitein van de Albert zijn handelsrace voer, zag Gauguins vader Clovis de reis als iets heel anders, iets moois en idealistisch. Hij nam zijn gezin mee terug naar een pre-industrieel land, naar een nieuwe dageraad, in het licht waarvan hij voor moderne democratische waarden zou kunnen strijden. Het feit dat zijn barmhartige strijd zou worden gefinancierd door de immense rijkdom die de familie van zijn vrouw had verkregen uit slavenarbeid – het pre-industriële equivalent van machinaal gedreven winst – leek hem niet dwars te zitten.
De sfeer aan boord werd steeds gespannener door de vijandigheid tussen Clovis en de kapitein, die een oogje op Aline had. Ze was een buitengewoon directe en aantrekkelijke vrouw, tenger met donker haar en donkere ogen, zoals we op het portret van Gauguin kunnen zien. Aline was haar gevoel van eigenwaarde en zelfbeschikking nooit verloren, ondanks het feit dat ze door haar vader was misbruikt en haar jeugd in instellingen had doorgebracht.
Terwijl haar moeder op pad was om de wereld te redden, bleef Aline achter onder de hoede van romanschrijfster George Sand, die niet veel op had met Flora, maar die haar plichten ten opzichte van het kind serieus genoeg nam om van een afstandje op haar ontwikkeling toe te zien. Aline was een erg onafhankelijke vrouw, en haar openhartigheid, ontvankelijkheid en optimisme maakten haar onweerstaanbaar aantrekkelijk voor de stoere, ruige scheepskapitein, die Aline openlijk probeerde te versieren, tot de machteloze woede van Clovis. De twee mannen konden de zaak moeilijk op de gebruikelijke manier beslechten: een duel aan boord zou ongetwijfeld nare gevolgen hebben.
Na tweeënhalve maand op zee bereikten ze Vuurland in het zuidelijkste puntje van Chili, een gebied van ontzagwekkende arctische schoonheid waar de Albert moest laveren tussen de gletsjers in de kanalen van de Straat van Magellaan. Eindelijk mochten ze aan land, zij het kort, terwijl het schip werd herbevoorraad in de onheilspellend genaamde Puerto del Hambre [Haven van de Honger, vert.]. Aline kleedde de kinderen warm aan in bijna alle kleding die ze hadden. Hun opwinding werd verder aangewakkerd door het desolate landschap van besneeuwde bergen die oprezen achter ijzige kusten waar het wemelde van de dieren die ze nog nooit hadden gezien: duizenden pinguïns die zich in groepen voortbewogen als sinistere legers van kleine mannetjes, zeehonden met grote zwarte ogen die onverwacht opdoken tussen ijsschotsen als drijvende meringues. Boven hen vlogen enorme vogels met gigantische vleugels en angstaanjagende klauwen, albatrossen en stormvogels, groot genoeg om de kleine Paul op te pakken en weg te dragen. De stank van guano was allesoverheersend. Toen Clovis hen volgde naar de sloep die hen aan land zou zetten, kreeg hij een hartaanval en overleed. Hij was vijfendertig jaar.